Luisterspelen voor gemengde groep 4-5-6 leerjaar in Freinetschool ’t Hinkelpad Bornem
Met Luisterspelen ‘samen een hoorspel maken’ ben ik vandaag een eerste keer te gast in Freinetschool ’t Hinkelpad in Bornem voor een gemengde groep van leerlingen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Ik kom nog tweemaal terug voor twee andere groepen.
Je hoort het gemonteerde resultaat van de vijf hoorspelen die de kinderen van ’t Hinkelpad samen maakten. Je vindt bij Hoeratheater in totaal 9 leuke theater- en taalworkshops die 3 lesuren duren… of korter… of langer. Muzische vorming op maat.
Samen een hoorspel maken Taalvaardigheid, creativiteit en expressie zonder beeld
Acteren voor de microfoon
Een hoorspel maken is zoals acteren in een film, maar dan zonder beeld. Daarom breng ik ‘de studio’ mee waarin de kinderen een voor een verdwijnen. Kwestie van te laten horen wat je bedoelt, zonder dat je het laat zien. Opwarming, gezamenlijke en individuele oefeningen, werken aan inleving en intonatie, geluiden en stemmetjes maken… er gebeurt veel in amper drie lesuurtjes, om uit te komen bij een kort scenario dat de basis vormt voor een hoorspel dat ze in groepjes improviseren en in elkaar steken om het ten slotte ook voor de microfoon te ‘spelen’. Ze krijgen achteraf de opnames van de verschillende hoorspelen van elkaar te horen. Plus een extraatje: in de nabewerking schoonde ik alles wat op en voegde er een paar geluidjes en sfeer aan toe. Nu klinkt het zo. Vinden jullie het goed?
Klas op pantoffels
Er hangt overal een huiselijke sfeer in basisschool ‘t Hinkelpad. Ik zie pantoffels. De kinderen gaan gemoedelijk met elkaar en met de leerkrachten om. Een grote familie, lijkt het. De kinderen spreken hun leerkrachten ook niet aan met juf of meester, maar noemen hen gewoon bij de voornaam. Ik vind het altijd een beetje raar dat kinderen mij aanspreken met ‘meester’, want dat ben ik niet. Maar hier dus geen ‘gemeester’, maar gewoon: Eric. Dat vind ik prima, want de meester heb ik thuisgelaten.
Muzisch atelier ‘Muzatelier’
Freinetschool ’t Hinkelpad maakt werk van muzische vorming. Om de veertien dagen is er in roterende groepen ‘Muzatelier’. Er wordt dan één groep samengesteld uit verschillende leerjaren (leerlingen uit het 1e, 2e, 3e leerjaar samen en leerlingen uit het 4e, 5e en 6e leerjaar samen) die een muzische workshop volgt. Vaak geven de leerkrachten de MUVO zelf. Omdat er nu wat budget over is van dingen die ze door corona niet kunnen doen, spenderen ze dat aan specialisten. De komende weken staan er verschillende van zulke ‘aangeleverde’ muzische activiteiten op het programma, waaronder de drie dramaworkshops ‘Luisterspelen’ die ik aan de drie gemengde groepen uit het 4e, 5e en 6e leerjaar zal geven
Een muzische workshop brengt leerlingen samen
Een workshop leent zich uitstekend om leerlingen uit verschillende klassen of verschillende richtingen dichter bij elkaar te brengen, als de leeftijden tenminste niet te ver uit elkaar liggen. Het kan in het begin wat remmend werken, omdat de meesten elkaar niet (goed) kennen, maar in de dramaworkshops die ik geef is die horde meestal snel genomen. Wat daarbij zeker ook een rol speelt is de aanwezigheid van een enthousiaste begeleider die de leerlingen kent en die ze waarderen.
Leuke workshop gevonden op Klas op Stap
De kinderen zijn hier gewend aan activiteiten die wat buiten ‘het gewone lespatroon’ vallen, maar een man voor de klas zijn ze niet gewoon. “Alle leerkrachten zijn juffen. Het is goed dat de kinderen ook eens een man in de klas zien”, zegt Nancy. Waar ze die man dan gevonden heeft? Op de website van Klas op stap. Blij dat ook deze weg leidt naar toneel in de klas.