Een hoorspel maken als muzische uitdaging voor leerlingen met een anderstalige achtergrond in bs de Ursulinen Brussel-Koekelberg
Samen een hoorspel maken
Covid heeft al een paar keer roet in het eten gegooid, maar vandaag is het dan toch eindelijk zo ver: de jongens en meisjes van het derde leerjaar in basisschool De Ursulinen in Koekelberg maken met Hoeratheater samen een hoorspel. Dat is een beetje als toneelspelen, maar dan zonder beeld.
Stemmetjes doen, geluiden maken en raden, wie ben ik, wat doe ik, terwijl de anderen je niet zien… het is eens iets anders dan een gewone dag achter de schoolbank. En op het eind zelfs een hoorspel maken, opnemen én beluisteren! Je vindt bij Hoeratheater in totaal 9 leuke theater- en taalworkshops die 3 lesuren duren… of korter… of langer. Muzische workshops op maat. In Brussel-Koekelberg, maar even goed elders in Vlaanderen en Nederland.
Muzische activiteit creatief met stem en geluid
Nederlandstalige school, anderstalige kinderen
Meestal maken de leerlingen in groepjes van vier of vijf een hoorspel. Elk groepje werkt met een andere opgavefiche. Na de voorbereiding nemen we de hoorspelen een voor een op in een apart lokaal(tje) en helemaal op het eind luisteren de kinderen dan naar elkaars creaties. Bij leerlingen die een andere thuistaal hebben, is de uitdaging nog wat groter, maar wat een enthousiasme! Omdat de workshop hier slechts twee lesuren duurt, met een pauze erin, hebben we het ‘eindspel’ met slechts één hoorspelfiche gespeeld. Alle kinderen deden de voorbereiding in groepjes. Daarna zijn de ‘stemrollen’ uit de hele groep gekozen. De andere kinderen maakten samen de geluiden. De klas krijgt achteraf nog een montage toegestuurd met extra geluiden erin verwerkt. Het is die afgemonteerde versie die je hier beluistert.
De achteraf in het hoorspel gemonteerde geluiden zijn vrij van rechten. Je vindt ze op deze website: www.freesound.org.