Muzische vorming: een hoorspel maken met de leerlingen van het zesde jaar in Mater Dei Brasschaat.
Vandaag heb ik met Hoera!theater afspraak in vrije basisschool Mater Dei in Brasschaat. De jongens en meisjes van het zesde leerjaar krijgen de leuke workshop ‘Luisterspelen’ op het menu. In de voormiddag is de klas van juf Annelies aan de beurt en in de namiddag de klas van juf Ariane onder het waakzaam oog van zorgjuf Heidi. Tweemaal drie zeer prettig beleefde uurtjes muzische vorming.
In het filmpje hoor je de enthousiaste leerlingen van de twee klassen van het zesde leerjaar van de vrije basisschool Mater Dei in Brasschaat. Elke klas maakte vier hoorspelen waarvan je hier de eindmontage hoort. Je vindt bij Hoeratheater in totaal 9 leuke theater- en taalworkshops die 3 lesuren duren… of korter… of langer. Muzische vorming op maat.
Muzische vorming in de klas Spelen met taal, intonatie, emoties, geluiden, …
Goed op tijd voor de workshop…
Ik probeer altijd minstens een kwartier op voorhand te arriveren. Vandaag heb ik met Hoera!theater afspraak in vrije basisschool Mater Dei in Brasschaat. Ik ben goed op tijd: twintig minuten speling. Mater Dei heeft het geluk over heel veel ruimte te beschikken; ik heb de pech er mijn weg niet te kennen. Dus is het wat gezoek om de klas van het zesde leerjaar te vinden. Moet ik ook nog mijn busje verplaatsen, want dat staat op de Bredabaan waar je de parkeerschijf moet gebruiken. Opnieuw een zoektochtje, nu naar een parkeerplaats aan de achterkant van de school. Eens ter plaatse krijgen we de versterker niet aan de praat, ondanks de twee verschillende kabels die ik bij heb. En daarna… loopt alles als een tsjoek tsjoek tsjoek. Zei ik al dat we vandaag gaan luisterspelen?
Toneelspelen zonder beeld
In de voormiddag maken de jongens en meisjes van zesde leerjaar, de klas van juf Annelies, vier spetterende hoorspelen. Elke groep een ander verhaal. In de namiddag vertoef ik in de klas van juf Ariane. Ik zie haar maar even, want ze is weggeroepen. Geen nood: zorgjuf Heidi springt voor haar in. Het ijs is meteen gebroken en net als in de voormiddag beleven de kinderen veel plezier met de hoorspel. Dat doen ze deels vanop hun plaats in de klas en deels vooraan, in ‘de studio’, waar ze zonder dat de anderen hun gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kunnen zien muizen en reuzen tot leven brengen, met emoties en zelfgemaakte geluiden strooien.
Het moment van de micro
Twee lesuurtjes vliegen voorbij, het laatste deel tikt de klok nog sneller, wanneer de kinderen hun hoorspelen fabriceren en ze de oefeningen uit het eerste deel in de praktijk kunnen brengen. De spanning stijgt, wanneer het moment van de micro aanbreekt. Maar geen paniek. Luister maar naar wat deze twee klassen van het zesde jaar in die korte tijd voor mekaar hebben gekregen. Ik geef juf Heid groot gelijk, wanneer ze de leerlingen zegt: “Jullie hebben dat echt goed gedaan!”.
Een tof aandenken aan deze leuke workshop op school
De ruwe hoorspelen, zoals ze die tijdens de workshop hebben ingesproken, hebben de kinderen al van elkaar kunnen horen. Na de workshop heb ik me ook zelf ook een paar uurtjes teruggetrokken in de studio om hun materiaal te monteren en op te smukken met wat extra sfeergeluiden en muziek. Deze eindmontage is hier te beluisteren. Veel luisterplezier!