Het vijfde leerjaar van het Instituut van de Ursulinen in de theaterworkshop ‘Soap acteren’
Juf Lara geeft drama in de verschillende leerjaren van basisschool het Instituut van de Ursulinen in Brussel Koekelberg. Ze koos voor haar eigen klas ‘Soap acteren’. Dit is een Nederlandstalige school, waar bijna alle leerlingen in dit vijfde leerjaar van huis uit Frans of anderstalig zijn. ‘Soap‘ is een workshop muzische vorming waarin de leerlingen na een inleidend traject een toneelstuk ‘uit het leven gegrepen’ maken. Daar improviseren ze ook hun tekst bij, in het Nederlands uiteraard.
Je ziet in het bovenste filmpje verschillende fragmentjes uit de soap-aflevering die de kinderen van het vierde leerjaar hebben gemaakt. De workshop duurde hier 100 minuten, een kleine helft hiervan gebruikten we voor het creëren en spelen van de scènes. 100 minuten is echt wel het minimum voor deze workshop, maar het is gelukt! Hoe het in zijn werk gaat, lees je hieronder. Helemaal onderaan staat de volledige soap van begin tot einde, zoals die in de klas is gespeeld. Je vindt bij Hoeratheater in totaal 9 leuke theater- en taalworkshops die 3 lesuren duren… of korter… of langer. Muzische vorming op maat.
Soap acteren in de klas... is ook een uitstekende spreekoefening Nederlands
Ze kennen me nog!
Door corona is het meer dan een jaar geleden dat ik bij de Ursulinen in Koekelberg op bezoek kwam, maar toch zijn er leerlingen op de speelplaats die zich mij herinneren. Een meisje loopt lachend op me af en geeft me een knuffel. Tot nog toe speelden we de workshops in de eetzaal, die ook als turnzaal voor de kleuters dienst doet. Of omgekeerd. Omdat het vandaag echt niet anders kan, is het in de klas te doen. Alle banken en tafels gaan aan de kant zodat er net voldoende plaats is om te spelen. Ook de tijd is krap. We hebben 100 minuten om heel het parcours af te leggen.
Hoe maken de leerlingen hun soap?
De leerlingen maken hun soap aan de hand van fiches waarop in grote lijnen de inhoud van elke scène staat. Die paar regeltjes, daarmee gaan de leerlingen aan de slag. Ze bespreken de opdracht in hun scènegroepjes en bedenken wat ze zullen doen, hoe en natuurlijk ook wat ze zullen zeggen. Een paar keer proberen of repeteren hoort er ook bij. Nadat ze alle scènes in elkaar hebben gezet, komt de kers op de taart, dan spelen ze hun scènes voor elkaar. Omdat ze enkel hebben gewerkt aan hun eigen scène(s) zien ze pas op het eind hoe hun stukje in het grotere geheel past. Altijd een verrassing.
Muziek: in het filmpje bij de opname van het volledige toonmoment hierboven hoor je ‘The Sleeping Prophet’ van Jesse Gallagher. De muziek is rechtenvrij en komt uit de Youtube muziekdatabase.