Workshop Soap acteren: muzische week in 5e leerjaar leefschool ‘De dageraad’ Antwerpen
In leefschool ‘De dageraad’ geef ik vanaf vandaag vier workshopsessies ‘Slapstick’ en vier sessies ‘Soap’ aan respectievelijk het vierde en vijfde leerjaar. Na het eerste slapstickgeweld van het vierde is in het tweede deel van deze voormiddag het vijfde leerjaar van juf Lieze aan de beurt. Zij koos in het kader van muzische vorming voor de theaterworkshop ‘Soap’.
In het filmpje zie je de kinderen van het vijfde leerjaar aan het werk in de theaterworkshop ‘Soap’ van 26 t/m 29 oktober 2020 in het kader van muzische vorming in leefschool ‘De dageraad’. Je vindt bij Hoeratheater in totaal 9 leuke theater- en taalworkshops die 3 lesuren duren… of korter… of langer. Muzische vorming op maat.
Vier sessies soap acteren Een week vol drama op school
Muzische vorming op maat
Een muzische workshop kan over meerdere dagen gespreid worden, zoals hier in deze leefschool het geval is. Deze toneeloefening, die de school bij Muzische Workshops bestelde, duurt vier voormiddagen, telkens twee lesuurtjes. Oorspronkelijk was het de bedoeling om op vrijdag voor de hele school een toonmoment te houden, maar dat idee is door die lastige tante Corona afgevoerd. Alle kinderen zitten in hun bubbel en dus is er van ‘kruisbestuiving’ geen sprake.
Waarom noemen we ‘Thuis’ en ‘Familie’ eigenlijk ‘soaps’?
Dat ‘soap’ het Engelse woord voor ‘zeep’ is, hebben we snel uitgevist. Maar wat heeft zeep met het tv-format te maken? Waar komen ze vandaan, de soaps? Wie sponsorde die eerste eindeloze tv-reeksen en wat wilden ze daarmee bereiken? Wat zijn – of beter – waren huismoeders? Konden oma en opa vroeger hier ook een hele dag tv kijken? In een korte introductie wroeten we verrassende weetjes op. Genoeg gepraat. Deze workshop is geen les. Komaan, we gaan spelen!
Je hebt meer talenten dan je denkt
Het doel van deze toneelworkshops is niet om van de kinderen acteurs en actrices te maken, maar wel om ze een plezante ervaring te bezorgen d.m.v. expressie-, transformatie, verbeeldings- en bewegingsoefeningen. We doen aan emoties, lichaamstaal en uiteraard ook tekst… Het is soap. Tekst uit het hoofd leren is er echter niet bij. Oef! We oefenen in het ‘gesproken gedeelte’ met een eenvoudig tekstlijntje waar niemand over hoeft na te denken en we improviseren.
Onze eigen soap, die ook echt wordt opgenomen
Inspiratie halen we uit de dagelijkse dingen zoals we die thuis en op school meemaken. Om de kinderen op weg te helpen krijgt ieder zijn eigen rol en een daarbij horend scenariootje dat ze in hun spelgroepen zelf verder uitwerken. Niemand kent het hele verhaal. Dat ontvouwt zich wanneer ze hun scènes aan elkaar tonen. We hoppen van de ene situatie in de andere en switchen tussen verschillende verhaallijnen, zoals dat ook in een echte soap gebeurt. En we nemen de scènes ook echt op, zodat ze later hun eigen soap volledig gemonteerd kunnen afspelen. Dat makt het nog wat spannender.
Eindigen doen we met een cliffhanger… of niet?
Omdat we werken in vier sessies gespreid over meerdere dagen is er gelegenheid voor méér. De soap die de kinderen de derde sessie voor elkaar hebben opgevoerd, krijgt een creatief staartje. in de vierde sessie borduren ze hun eigen vervolg op wat ze de dag eerder speelden. Dat maakt dat het filmpje ook wat langer duurt dan normaal: ruim twintig minuten. Veel kijkplezier!
De muziek in het filmpje is vrij van rechten en komt uit de audiobibliotheek van Youtube. Je hoort Corbyn Kytes met ‘Staycation’.