voor kleuters, kinderen, jongeren en volwassenen

Taal- en theaterworkshops

Er valt zo veel te spelen! Aan jou de keus. Wat zullen we samen doen?

Slapstick

Toneelspelen zonder woorden, zoals Charlie Chaplin of Mister Bean

Luisterspelen

In groepjes een hoorspel maken, opnemen en voor elkaar afspelen

Go Slowmo

Toneelspelen in slow motion, alsof we een film vertraagd afspelen

Vertellen

Onze eigen knotsgekke verhalen maken en aan elkaar vertellen

Let the music PLAY

Toneelspelen met verschillende soorten muziek als inspiratie

Kleuters op de planken

Spelen op de tippen van onze fantasie

Soap it away!

Toneelspelen zoals in ‘Thuis’ en ‘Familie’ en een eigen soapserie maken

Spelend schrijven

We ontdekken wat we met een paar woorden en zinnen al niet kunnen

Théâtre total

Fantaseren, improviseren en spelen rond een thema dat we zelf kiezen

Schoolvoorstellingen

We komen naar je toe Voor lagere school 6-12 voor secundair +12 jaar

Slapstick Charlie Chaplin achterna

We gaan sterren als Charlie Chaplin, Laurel & Hardy (of de ‘Dikke en de Dunne’) en mister Bean achterna. We maken rare typetjes, trekken gekke bekken, pakken uit met rare loopjes en overdreven emoties. We spelen met elke vezel van ons lijf. Handen, armen, benen, buik, borst, hoofd…  zonder ook maar één woord te zeggen. Aan het eind van de workshop hebben we onze eigen slapstickscène gemaakt en spelen we ze voor elkaar. Theater van de komische plank!

Workshop drama, grappig ‘groots’ en zonder tekst

In de theaterworkshop Slapstick draait alles op een grappige manier rond
lichaamshouding, -beweging en –expressie. In een speels en creatief proces ervaren de leerlingen het effect van motoriek op hun status en gevoelens. Spelenderwijs en puur vanuit beweging creëren ze hun eigen typetje en ontdekken hoe dat zich tot de anderen verhoudt. Veel gezamenlijke oefeningen (iedereen tegelijk op de speelvloer) leiden naar een kort toonmoment waarin de leerlingen in groepjes werken. Passende slapstickmuziek ter ondersteuning.

 

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Slapstick – Charlie Chaplin achterna’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project?

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken via lichaamstaal
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Improviserend reageren op elkaars beweging
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Go Slomo! Spelen in slow motion

We spelen alsof we in een film zitten die vertraagd wordt afgedraaid. We leren weer stappen en daarna lopen, uiteraard allemaal in slow motion. We wandelen op de maan, spelen om ter traagst tennis en basketbal en vangen superslome vliegen. Spraak komt er niet aan te pas, muziek om in de sfeer te komen wel. We voeren slowmo-opdrachten uit en creëren ook onze eigen scènes die we graag traag aan elkaar tonen.

Workshop drama, traag en zonder tekst

In Go Slowmo gebruiken we slow motion en afwezigheid van tekst als motor van een speels en creatief proces om leerlingen op weg te helpen ideeën, gedachten en emoties uit te drukken. Veel gezamenlijke oefeningen (iedereen tegelijk op de speelvloer) leiden naar een kort toonmoment voor elkaar waarin de leerlingen in groepjes werken. Passende sfeermuziek ter ondersteuning.

Leerdoelen

Waarmee draagt Go Slowmo’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project?

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken via lichaamstaal
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Improviserend reageren op elkaars beweging
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Let the music PLAY! Acteren op muziek

We gaan spelen op muziek! Spannende, dramatische, vrolijke, grappige, rare en vreemde muziek… In de theaterworkshop ‘Let the music PLAY’ is muziek de motor van hoe je beweegt, wat je zegt en wat je doet. Het is de rode draad van alles wat je speelt: personages, emoties, fantasie, … tot de creatie van je eigen scènes toe.

Workshop drama met muziek als inspiratiebron

In ‘Let the music PLAY’ is muziekbeleving de  motor van een speels en creatief proces om leerlingen op weg te helpen ideeën, gedachten en emoties uit te drukken. Van opwarming over gezamenlijke oefeningen tot toonmoment in groepjes, steeds is (expressieve) muziek in zeer uiteenlopende stijlen  de aanzet tot actie en interactie. Dit gebeurt zowel in stil spel als met korte en/of geïmproviseerde tekst.

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Let the music PLAY’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project?

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken via muziekbeleving
  • Verschillende soorten muziek ervaren en interpreteren, muzikale impressies opdoen
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Transformeren in iets of iemand anders
  • Improviserend op elkaar reageren en in dialoog gaan
  • aangepaste spreektechniek hanteren (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte)
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen
  • vertrouwen op de eigen expressiemogelijkheden en durven de creatieve uitingen tonen.

Soap it away! 'Thuis' en 'Familie' achterna

Emoties! Grote verwikkelingen in een kleine wereld. Verrassingen. En alles uit het leven gegrepen, maar dan net iets spannender. Alsof het dagelijkse kost is thuis en in de familie. We improviseren een korte scène met conflicten, dramatische wendingen, onverwachte ontmoetingen, emotionele gebeurtenissen. We maken onze eigen cliffhangers en breien alles aan elkaar tot één soap-aflevering. 

Workshop drama

De workshop Soap’  reikt de leerlingen een gekende kapstok aan om ze tot het toneelspel te introduceren. In een speels en creatief proces verkennen ze hun fantasie. Ze oefenen op inleving en transformatie. Ze drukken ideeën, gedachten en emoties uit. Na verbale en non-verbale oefeningen (iedereen tegelijk op de speelvloer) werken ze aan één of meerdere scènes die samen één soapaflevering maken. Ze spelen hun scènes voor elkaar en ontdekken, kijkend naar de anderen, het grotere plaatje waarin hun personage zich beweegt.

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Soap – Thuis en Familie achterna’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project?

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Transformeren in iets of iemand anders
  • Improviserend op elkaar reageren en in dialoog gaan
  • aangepaste spreektechniek hanteren (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte)
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Théâtre Total Spelen met een thema

Zet je schrap: we gaan acteren. Acteren is spelen! Spelen is je amuseren. Hoe spelen we ons verhaal zodat alles duidelijk wordt. Vergeet  decors en theaterkostuums. Alles komt uit het spel van de acteur en zijn medeacteurs. We goochelen met emoties, ons lichaam en de ruimte om ons heen. Wie weet wat zich openbaart! Monologen, dialogen. We beelden uit en improviseren. We maken zelf onze scènes en spelen ze voor elkaar.    

Workshop drama

‘Théâtre Total’  geeft de leerlingen een algemene kennismaking met toneelspelen. Daarbij kunnen we werken vanuit een vooraf gekozen thema. In een speels en creatief proces verkennen ze het thema en hun fantasie. Ze oefenen op inleving en transformatie. Ze drukken ideeën, gedachten en emoties uit, al dan niet in functie van het gekozen thema. De verbale en non-verbale oefeningen (iedereen tegelijk op de speelvloer) leiden naar een kort toonmoment voor elkaar waarin de leerlingen in groepjes werken.

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Théâtre Total – Spelen met een thema’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project?

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Transformeren in iets of iemand anders
  • Improviserend op elkaar reageren en in dialoog gaan
  • aangepaste spreektechniek hanteren (articulatie, adembeheersing, tempo, toonhoogte)
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Thema exploreren vanuit beleving en interactie
  • Ideeën uitwerken
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Luisterspelen We maken samen een hoorspel

Je kan een verhaal lezen, je kan een verhaal spelen en je kan een verhaal luisterspelen! Ga op reis in je eigen verhaal en breng het tot leven. Hoe? Met je stem, met muziek, met geluiden, met oh’s en ah’s en vooral: met fun en fantasie. We maken een klein scenario, gaan op zoek naar geluidjes en muziekjes, maken stemmetjes voor de verschillende personages, spele-lezen en maken een opname. Vervolgens spelen we ons luisterspel af voor de anderen en… luisteren met veel plezier.  

Workshop drama: van een kort verhaal een hoorspel maken / pedagogische verantwoording

De vertelworkshop ‘Luisterspelen – Samen maken we een hoorspel’ reikt de leerlingen een spelvorm aan om hun fantasie en inleving bij het lezen te prikkelen. Daarbij maken ze creatief gebruik van hun stem en geluiden. Afgeschermd in ‘de studio’ maken ze voor elkaar stemmetjes en geluiden en drukken ze emoties uit. Ze werken samen in groepjes,  verdelen de rollen en maken aan de hand van een klein scenario een echte opname die ten slotte voor de anderen wordt afgespeeld. 

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Luisterspelen – Samen maken we een hoorspel’  bij tot het educatief, sociaal en cultureel project? 

  • Taalgebruik en taalvaardigheid
  • Speels doorgronden van een tekst
  • Met plezier en expressief lezen
  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken
  • Zoeken naar manieren om geluiden (na) te maken
  • Bewust omgaan met stem, stiltes, ritmewisseling
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van fantasie en creativiteit
  • Luisteren naar elkaar, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Vertellen In 1-2-3 maken we ons eigen verhaal

Stoelen aan de kant, we gaan vertellen. Eerst warmen we ons op. We lachen, brullen en fluisteren. We verstijven, kijken in elkaars ogen en fronsen de wenkbrauwen. Met vrolijke, griezelige en sprookjesachtige verhalen die we uit onze eigen hoed toveren houden we elkaar in de ban. Als verteller worden we zelf het verhaal en passen we de trucs toe waardoor iedereen aan onze lippen hangt.  

Workshop drama: samen een verhaal maken en vertellen

In de vertelworkshop ‘Zal ik ‘s wat vertellen’ bouwen we een verhaal op dat vertrekt vanuit de leefwereld van de leerlingen. Met elke ronde groeit het verhaal en breidt het arsenaal verteltechnieken wat verder uit. Dobbelstenen, rare stemmen en sprookjesfiguren zorgen voor verrassende wendingen waardoor elk verhaal een grappige en unieke belevenis wordt die de leerlingen als echte vertellers aan de hele groep vertellen.  

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Zal ik ’s wat vertellen’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project? 

  • Taalgebruik
  • Speelse kennismaking met verteltechnieken
  • Spreken voor een groep
  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken
  • Bewust omgaan met stem, stiltes, ritmewisseling
  • Oogcontact durven maken
  • Lichaamshouding en –beweging bij het vertellen
  • Vergroten van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar elkaar, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Plezier beleven aan het vertellen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een presentatie te komen

Kleuters op de planken Spelen op de tippen van je fantasie

We lopen, springen, huppelen, zwemmen, vliegen, rijden… We kunnen alles en iedereen zijn: mensen, dieren en zelfs voorwerpen. Uit onze koffer vol fantasie komen verhalen die we spelend tot leven brengen.

Workshop drama voor de  allerkleinsten

Afbeeldingen worden woorden. Woorden worden voorwerpen, personen en dieren die we kunnen spelen. Het spel wordt een verhaal. We imiteren, fantaseren en creëren, iedereen tegelijk op de spelvloer. We geven ideeën, gedachten en emoties de vrije loop.  Actie en interactie. We spelen voor elkaar en kijken naar elkaar.

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Kleuters op de planken’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project? 

  • Voorwerpen en dieren herkennen en plaatsen
  • Verhalen interpreteren en erop voortbouwen
  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken via lichaamstaal
  • Bewust omgaan met beweging, houding, mimiek
  • Improviserend reageren op elkaars beweging
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Samen spelen

Spelend schrijven We geven onze pen de sporen

In iedereen woont een schrijver. Het heeft weinig te maken met spelling of grammatica, maar met spelen. Spelen met taal. Met herinneringen, dromen, mensen die je graag ziet, dingen die je graag doet of die je haat. Wat maakt je vrolijk? Wat maakt je kwaad? Onderwerpen genoeg, inspiratie groeit als kool om je heen. Je hoeft je slechts te bukken om ze te plukken.

Workshop taal

Met zijn allen en in teams spelen we ons een weg naar het ultieme doel: een kort verhaal dat we in groepjes schrijven en aan elkaar voorlezen.  Onderweg amuseren we ons met ritmes, klanken, associaties, rijm en emoties. We dollen met woorden, doen gekke uitvindingen en maken zinnen die we niet voor mogelijk hielden.

Leerdoelen

Waarmee draagt ‘Spelend schrijven’ bij tot het educatief, sociaal en cultureel project? 

  • Ideeën, gedachten en emoties uitdrukken via het woord
  • Taal interpreteren, spelen met vorm en inhoud
  • Beeldtaal, stijlfiguren en dichtvormen
  • Afrekenen met schrijfangst
  • Taalervaring, aanscherpen schrijf- en leesvaardigheid
  • Stimuleren van inlevingsvermogen, fantasie en creativiteit
  • Luisteren en kijken naar de anderen, observeren en evalueren
  • Jezelf en anderen op een andere manier leren kennen
  • Ideeën uitwerken
  • Samenwerken om tot een concept en een tekst te komen