Theaterworkshop ‘Let the music PLAY’ in het 2e leerjaar van Mikado Oeselgem
In deze theaterworkshop halen de kinderen hun ideeën om toneelstukjes te spelen uit vele verschillende soorten muziek. Op het einde maken ze in groepjes toneeltjes die ze voor elkaar opvoeren.
Creatief toneelspel Muziek als inspiratie
Vroeger kronkelde hier de Leie
’s Middags maak ik een wandelingetje in afwachting van de volgende workshop. Achter de school stoot ik op het Leiemonument. Het laat zien hoe hier vroeger de Leie kronkelde voor die werd rechtgetrokken om de scheepvaart te vergemakkelijken. De oude bedding werd gedumpt. Onder de brug die ik vijftig meter verder tegenkom, gaapt een leegte. Ik vermoed dat ik boven de gedumpte oude Leiebedding sta.
Nu kronkelen hier muziekjes
Na een zeer gesmaakte soapaflevering deze ochtend in het vierde leerjaar, is het nu tijd voor ‘Let the music PLAY’ met de klas van juf Caroline, het tweede leerjaar. Ik heb een verzameling aangelegd met meer dan honderd zeer uiteenlopende muziekfragmenten die nog altijd volop uitbreidt. De suggestieve en expressieve muziek is de ‘ingang’ om creativiteit los te maken en de kinderen theatraal te laten experimenteren. Waar brengt de muziek ze heen? Wie zouden ze kunnen zijn? Wat doen ze? Wat voor een gevoel krijgen ze ervan? Een vrolijke opwarming – uiteraard met muziek – brengt de kinderen in de stemming. Daarna bedenken ze hun eigen spel op de tonen van de vele muziekjes. Elk nieuw fragment is een verrassing. Ook voor mij, want het is juf Caroline die telkens ‘een muzieknummertje’ trekt. Samenwerken hoort er ook bij. In het laatste deel maken ze, stoeiend met het fragment dat hen alweer door de onschuldige hand van de juf is toegeworpen, in groepjes een toneeltje dat volgens hen bij die muziek past. De uiteenlopende creaties die daarvan het gevolg zijn zie je in het filmpje. De muziek in het tweede deel is ook de muziek waarop ze hun toneeltjes maakten. Fantasie is een geweldig ding.